Relatie tussen team en cliënt
De relatie met het team en de cliënt is belangrijk voor het leef- en werkklimaat op een afdeling. In dit verdiepingsleertraject wordt uitgelegd hoe deze relatie in elkaar zit en waarom het zo belangrijk is dat dit in balans is. Dit wordt gecreëerd door goede communicatie en voldoende kwalitatieve zelfreflectie.
Leerdoelen
Na afronding van het leertraject weet de forensisch professional:
- Hoe een goed teamfunctioneren invloed heeft op het herstel van een cliënt;
- Dat het teamfunctioneren invloed heeft op het leef- en werkklimaat;
- Dat het teamfunctioneren invloed heeft op de veiligheid;
- Hoe je elkaars talenten kunt herkennen en gebruiken.
- Waarom het van belang is dat een team goed kan communiceren en reflecteren;
- Welke elementen van belang zijn in een overdracht.
- Hoe je een risicotaxatie kunt uitvoeren met het team;
- Hoe je kunt samenwerken als team;
- Wat de invloed van groepsdynamiek is op het team en de client;
- Hoe je contact kunt maken met de cliënt:
- Hoe jij kunt bijdragen aan veiligheid voor cliënten, medewerkers en de samenleving:
- Welke elementen van belang zijn bij een overdracht;
- Hoe je het gedrag van de cliënt kunt waarnemen en analyseren:
Doelgroep
De doelgroep bestaat uit medewerkers die werkzaam zijn in de forensische zorg (ambulant, gesloten, klinisch en open) en direct contact met cliënten hebben. Het kan ook dat ze werkzaam zijn in een instelling met cliënten waar het gedrag vraagt om forensische benadering, eventueel zonder forensische titel.
Dit leertraject is ook geschikt voor ondersteunende medewerkers met direct cliëntcontact.
Veelvoorkomende opleidingsachtergronden zijn:
- Agogen
- ervaringswerkers
- maatschappelijk werkers
- psychologen
- sociaal pedagogisch hulpverleners
- sociaal psychiatrisch verpleegkundigen
- sociotherapeuten
- vaktherapeuten
- verpleegkundigen