Relatie tussen forensische professional en cliënt
In dit verdiepingsleertraject gaat de cursist aan de slag met het aangaan en behouden van een goede relatie met een cliënt. Je leert welke elementen van belang zijn om deze relatie op te bouwen. Ook leer je hoe je de cliënt ruimtekunt geven om zichzelf te ontplooien en zijn eigen mening te vormen.
Leerdoelen
Na afronding van het verdiepingstraject weet de forensisch professional:
- Hoe je een professionele relatie aan kan gaan met de cliënt:
- Welke elementen van belang zijn binnen deze relatie (verbondenheid, vertrouwen en autonomie);
- Hoe je contact kutn maken en houden;
- Hoe je de cliënt kunt stimuleren om te reflecteren op de professional en deze feedback te geven;
- Wat zelfreflecteren is en waarom dit zo belangrijk is in relatie met de cliënt.
- Is je bekend met de cirkel van welbevinden;
- Weet je hoe je de cliënt ruimte kan geven om zijn positie te bepalen tegenover zijn eigen probleem;
- Hoe je de cliënt centraal kunt zetten en in welke mate;
- Wat de rol is van het netwerk en de omgeving van de cliënt.
- Wat het belang is van psychopathologie en delictrisico:
- Dat het gedrag voorspelt en verklaart;
- Dat je vanuit gedrag moet redeneren;
- Het begrijpen van de functie en betekenis van het gedrag.
Doelgroep
De doelgroep bestaat uit medewerkers die werkzaam zijn in de forensische zorg (ambulant, gesloten, klinisch en open) en direct contact met cliënten hebben. Het kan ook dat ze werkzaam zijn in een instelling met cliënten waar het gedrag vraagt om forensische benadering, eventueel zonder forensische titel.
Dit leertraject is ook geschikt voor ondersteunende medewerkers met direct cliëntcontact.
Veelvoorkomende opleidingsachtergronden zijn:
- Agogen
- ervaringswerkers
- maatschappelijk werkers
- psychologen
- sociaal pedagogisch hulpverleners
- sociaal psychiatrisch verpleegkundigen
- sociotherapeuten
- vaktherapeuten
- verpleegkundigen