Modules

Inleiding Risicotaxatie en -management

Dit leertraject geeft een inleiding in risicotaxatie en risicomanagement. De deelnemer leert het belang van beide, hoe de relatie tussen beide zich verhoudt, welk doel ze hebben en welke rol hij en het team hierin spelen. Er is hierbij aandacht voor gewenste attitude, kennis en vaardigheden bij de deelnemer en het toepassen van de principes van het RNR-model.

Leerdoelen

Na afronding van het leertraject weet de forensisch professional:

  • Wat het RNR-model is en hoe je dit kunt inzetten;
  • Hoe de 3 basisprincipes bijdragen aan een effectieve behandeling richting het verlagen van risico;
  • Wat risicotaxatie- en management is en wat het belang is;
  • Dat risicotaxatie- en management bijdraagt aan het krijgen van een zo volledig mogelijk beeld van de cliënt;
  • Dat risicotaxatie als middel wordt ingezet en niet als doel;
  • Wat risicotaxatie uitvoeren in een team inhoudt;
  • Wat gefundeerd risicomanagement uitvoeren inhoudt:
  • Hoe je gedrag waarneemt en hier adequaat acties op uitzet en dit rapporteert;
  • Hoe hij oog heeft voor risicofactoren in het gedrag van de cliënt;
  • Hoe je risico’s kunt signaleren;
  • Hoe je het beste kunt handelen bij risico’s;
  • Hoe je risicofactoren kunt koppelen aan concrete behandeldoelen;
  • Hoe je een bijdrage kunt leveren aan een gezond leef- en werkklimaat;
  • Welke werkzame mechanismen spelen in een gezond leef- en werkklimaat;
  • Welke vaardigheden en attitude wenselijk zijn;
  • Hoe je communiceert met de cliënt;
  • Hoe je jouw communicatie aan kunt passen aan de cliënt;
  • Hoe jouw rol zich verhoudt tot het team;
  • Hoe je jouw eigen kennis kunt inzetten in het team;
  • Hoe je het beste jouw verantwoordelijkheid kunt pakken.

Doelgroep

De doelgroep bestaat uit medewerkers die werkzaam zijn in de forensische zorg (ambulant, gesloten en open) en direct contact heben met cliënten . Het kan ook dat ze werkzaam zijn in een instelling met cliënten waar het gedrag vraagt om forensische benadering, eventueel zonder forensische titel.

Veelvoorkomende opleidingsachtergronden zijn:

  • Agogen
  • ervaringswerkers
  • maatschappelijk werkers
  • psychologen
  • sociaal pedagogisch hulpverleners
  • sociaal psychiatrisch verpleegkundigen
  • sociotherapeuten
  • vaktherapeuten
  • verpleegkundigen

In 3 stappen toegang tot leeromgeving Forensische Leerlijn

  1. Registreren op het portaal 

    Ga naar portaal.ggzecademy.nl. Heb je al een account, ga naar stap 2. Geen account? Klik op Registreren en op Volgende. Vul alle gegevens in. Geen activatiemail ontvangen? Kijk in je spambox. 

  2. Aanmelden bij leeromgeving

    Log in. Je komt nu op de pagina Leeromgevingen. Klik rechtsboven op je naam en op Aanmelden leeromgeving. Kies bij leeromgeving Forensische Leerlijn. Let op: je hoeft geen aanmeldsleutel in te vullen.  Klik op Volgende

  3. Toegang tot leerproduct

    De leeromgeving van de Forensische Leerlijn is nu toegvoegd. Klik op de tegel op Inloggen. Klik rechtsboven op Catalogus om alle modules te zien. Klik op i voor meer informatie en op Toevoegen om modules in je leeromgeving te zetten. Klik op Aan de slag en dan op de tegel van de module om te starten.