Escalatie en de-escalatie
VerdiependIn de forensische zorg is het mogelijk dat een situatie in contact met de cliënt in behandelcontact escaleert. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Wees bekend met deze oorzaken en weet hoe te handelen bij een escalatie zodat (mogelijke) dreiging en agressie voorkomen kan worden. Dit doe je door te de-escaleren. Dit alles gericht op het herstel van de cliënt.
Leerdoelen
Na afronding van het leertraject weet de forensisch professional:
- Benoemen waarom het bij escalatie en de-escalatie van belang is om goed samen te werken als team;
Doelgroep
De doelgroep bestaat uit medewerkers die werkzaam zijn in de forensische zorg (ambulant, gesloten, klinisch en open) en direct contact met cliënten hebben. Het kan ook dat ze werkzaam zijn in een instelling met cliënten waar het gedrag vraagt om forensische benadering, eventueel zonder forensische titel.
Dit leertraject is ook geschikt voor ondersteunende medewerkers met direct cliëntcontact.
Veelvoorkomende opleidingsachtergronden zijn:
- Agogen
- ervaringswerkers
- maatschappelijk werkers
- psychologen
- sociaal pedagogisch hulpverleners
- sociaal psychiatrisch verpleegkundigen
- sociotherapeuten
- vaktherapeuten
- verpleegkundigen