Modules

De forensische patiënt

Dit leertraject geeft de forensische professional inzicht in de doelgroep waarmee hij werkt. Het geeft basisinformatie over de doelgroep, mogelijke psychiatrische stoornissen en daarbij behorende gedragskenmerken. Hierbij wordt er vanuit gegaan dat de professional de cliënt niet zozeer ziet als delinquent, maar als persoon. Ook wordt het belang van heldere communicatie en de valkuilen voor miscommunicatie belicht. Ook het waarnemen, analyseren en coderen van gedrag wordt behandeld, gerelateerd aan persoon, context en psychopathologie. Aan het einde van dit leertraject heeft de professional inzicht in de doelgroep waarmee hij werkt en weet hij op hoofdlijnen waar hij rekening mee moet houden in de communicatie.
 

Leerdoelen

Na afronding van het leertraject weet de forensisch professional:

  • Wat de meest voorkomende problematiek is bij cliënten binnen de forensische zorg;
  • Welk gedrag veel voorkomend is bij deze doelgroep;
  • Hoe je het beste kunt omgaan met dit gedrag;
  • Wat de rol van communicatie is in relatie met een cliënt;
  • Waar de valkuilen kunnen liggen bij overdracht en tegenoverdracht;
  • Wat van belang is bij overdracht en tegenoverdracht;
  • Wat het belang is van teamfunctioneren;
  • Hoe je gebruik kunt maken van het RNR-model;
  • Hoe het RNR-model wordt toegepast;
  • Hoe het RNR-model zich verhoudt tot herstel;
  • Hoe je het gedrag van de cliënt kunt waarnemen en analyseren;
  • Dat het waarnemen en analyseren van gedrag mogelijke risico’s kan voorspellen en verklaren;
  • Dat je vanuit waargenomen gedrag verschillende interventies kunt inzetten;
  • Dat je de functie en betekenis van het gedrag begrijpt;
  • Wat de relatie is met psychopathologie;
  • Hoe je om dient te gaan met naasten en familie om zo een gezond leef- en werkklimaat te bevorderen.

Doelgroep

De doelgroep bestaat uit medewerkers die werkzaam zijn in de forensische zorg (ambulant, gesloten, klinisch en open) en direct contact met cliënten hebben. Het kan ook dat ze werkzaam zijn in een instelling met cliënten waar het gedrag vraagt om forensische benadering, eventueel zonder forensische titel. 

Dit leertraject is ook geschikt voor ondersteunende medewerkers met direct cliëntcontact.
Veelvoorkomende opleidingsachtergronden zijn:

  • Agogen
  • ervaringswerkers
  • maatschappelijk werkers
  • psychologen
  • sociaal pedagogisch hulpverleners
  • sociaal psychiatrisch verpleegkundigen
  • sociotherapeuten
  • vaktherapeuten
  • verpleegkundigen

In 3 stappen toegang tot leeromgeving Forensische Leerlijn

  1. Registreren op het portaal 

    Ga naar portaal.ggzecademy.nl. Heb je al een account, ga naar stap 2. Geen account? Klik op Registreren en op Volgende. Vul alle gegevens in. Geen activatiemail ontvangen? Kijk in je spambox. 

  2. Aanmelden bij leeromgeving

    Log in. Je komt nu op de pagina Leeromgevingen. Klik rechtsboven op je naam en op Aanmelden leeromgeving. Kies bij leeromgeving Forensische Leerlijn. Let op: je hoeft geen aanmeldsleutel in te vullen.  Klik op Volgende

  3. Toegang tot leerproduct

    De leeromgeving van de Forensische Leerlijn is nu toegvoegd. Klik op de tegel op Inloggen. Klik rechtsboven op Catalogus om alle modules te zien. Klik op i voor meer informatie en op Toevoegen om modules in je leeromgeving te zetten. Klik op Aan de slag en dan op de tegel van de module om te starten.